Fläskfilégryta

Dagens middag här hemma blev enkel, enligt mig. Jag ligger fortfarande sjuk, feber o förkyld o så en jäkla tandvärk på det. Visdomständerna som spökar......


Iallafall tillbaka till middagen. Det blev så gott och uppskattades av killarna här hemma (Smilla hann aldrig smaka då svärmor kom o hämtade henne för övernattning tills imorn) 

Såhär gjorde jag:

1 st fläskfilé
1 gul lök
Ca 1 dl sweet chili sås
7dl grädde ungefär 
Ca 1dl soya 
Salt o vitpeppar
1 kalvbuljongtärning
1 vitlöksklyfta som jag hackade fint
Fryst persilja några matskedar

Skiva fläskfilén i ca 1cm tjocka skivor o lägg i en ugnsfast form.
Skiva löken i tjocka skivor och strö över köttet. 

Blanda grädde med övriga ingredienser och häll över köttet. 
In med det i ugnen i minst 1h på 175'c , jag växlade lite med varmluft o vanlig. Så ni får ta ut en köttbit o kolla så det är klart! 

Ps det går att byta ut köttet till tex skinkstek,benfri kotlett mm. 

Serveras med ris och lingonsylt! 

Kommentera här: